Jsou chvíle v životě, kdy se vám prostě zastaví dech a uvědomíte si, jak malí ve vesmíru jsme. Když jsem do téhle alej vstoupil připadla mi jako gotický chrám. Napadlo mě, že by se měla jmenovat chrámová, přestože vede k hrobce. Genialita toho, kdo ji sázel, byla v tom, že si dokázal představit, jak bude vypadat po staletích. Společně s přírodou stvořili dokonalé dílo.V aleji je celkem 58 stromů, výhradně lip. Nejmohutnější strom má obvod kmene 325 cm a výšku 31 metrů. 136 let stará lipová alej, která začíná u Penzionu Na Staré poště, vás povede kolem starého loučenského hřbitova k rodinné hrobce podnikatelské rodiny Kleinů. Vzhledem k tomu, že na místě starého hřbitova byla spodní voda, byli zemřelí pochováni v litinových rakvích. Pohřbívalo se zde až do 60 let 20. století a pak byl hřbitov zrušen.Starý hřbitov vznikl roku 1786 na pozemku bývalého panského dvora a byl obklopen vrchnostenskými objekty. Ty jsou dnes již zbořené, dosud stojí u silnice pouze rozlehlá budova někdejšího panského zájezdního hostince (dnes restaurace „Na poště“), kde byl skutečně v roce 1846 umístěn poštovní úřad, nejstarší na Šumpersku. Hřbitovní empírovou kapličku nechali postavit v roce 1846 Kleinové.Hrobka Kleinů se původně nacházela na starém brněnském hřbitově, když byl ovšem v 80. letech 19. století rušen, rozhodla se rodina Kleinů hrobku přestěhovat do Loučné. Zvolili pro ni místo na stráni za tehdejším hřbitovem v Kociánově, nedaleko zámku. Náhrobek s náhrobními deskami byl roku 1886 v Brně rozebrán, vlakem dopraven do Sobotína (trať do Loučné byla zprovozněna až v roce 1904), odtud koňskými potahy do Vízmberka (Loučné). V listopadu 1886 byla vysázena lipová alej a postaveno žulové schodiště. Do konce roku 1886 byla postavena hrobka.Na jaře 1887 bylo osazováno okolí hrobky dalšími stromy a byl vysázen živý plot z 6000 sazenic hlohu obecného dovezených až z Vratislavi, travní semeno bylo dovezeno z Vídně. V srpnu bylo v Brně rozebráno i litinové pseudogotické mřížoví lemující hrobku spolu se soklem, který sestával ze 193 kamenných kusů. I tento náklad o hmotnosti téměř 45 000 kg byl převezen do Loučné a zde sestaven.